Stochelo Rosenberg, Anton Goudsmit & Ruben Hoeke over gitaarspelen, Flux TV, zaterdag 17 april, 15.30 uur.

De Flux en haar popschool organiseren een serie spraakmakende interviews met gevestigde artiesten die komen vertellen over hun instrument. Zo’n beetje de beste en bekendste gitaristen van Nederland voelen elkaar aan de tand inzake; tricks, licks, muzikale inspiratiebronnen, studeren, toffe gitaarmodellen. Zeer informatief voor diegenen die al gitaar spelen of gitaar willen leren spelen. Maar ook leuk voor diegenen die echt op ludieke wijze kennis willen maken met het meesterschap achter het instrument. Zaterdagmiddag 17 april aanstaande, Aanvang 15.30 uur op Flux TV. Gratis te zien.

Stochelo Rosenberg
Stochelo werd op jonge leeftijd al wereldberoemd met het Rosenberg Trio en vandaag de dag wordt hij beschouwd als een legendarische gitarist die van onschatbare waarde is voor de internationale gypsy jazz.
Hij begon met gitaarspelen toen hij tien jaar oud was. Zijn familie bestond uit musici en hij leerde van zijn vader, zijn oom Wasso Grunholz en uit de verslagen van zijn held, Django Reinhardt. Met zijn neven Nous’che en Nonnie Rosenberg vormde hij het Rosenberg Trio en speelde op festivals en zigeunergemeenschappen in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. In 1989 speelden ze op het Django Reinhardt Festival in Samois sur Seine,Frankrijk, waarna hun eerste album, Seresta werd uitgebracht.
In juni 1993 verscheen het gezelschap op Stéphane Grappelli’s 85ste verjaardag Celebration Concert at Carnegie Hall. Rosenberg speelde een Jacques Favino gitaar. Later kocht hij een oude nummer 504 Selmer gitaar. Django Reinhardt speelde hetzelfde model met het nummer 503. Hij begon het Rosenberg Academy, een online school gewijd aan het onderwijs Gypsy jazz.

Anton Goudsmit
Anton is bekend geworden als gitarist van New Cool Collective en The Ploctones. Goudsmit studeerde in 1994 summa cum laude af aan het conservatorium van Amsterdam. Hij treedt dan op in het kwartet van Eric Vloeimans. Ook maakte hij vanaf de oprichting in 1991 jarenlang deel uit van het New Cool Collective. In de loop der jaren heeft Anton Goudsmit in diverse groepen gespeeld en opgetreden met veel verschillende andere artiesten als The Ploctones.
In 2010 werd Goudsmit de VPRO/Boy Edgar Prijs toegekend. De jury prees hem om zijn veelzijdigheid en het feit dat hij verschillende leeftijdsgroepen weet aan te spreken. In datzelfde jaar ontving hij het Duiveltje, de prijs voor beste Nederlandse popgitarist.
Het bijzondere van de Amsterdamse gitarist Anton Goudsmit is dat hij zich bezighoudt met zo’n beetje alles wat met jazz en aanverwanten te maken heeft. Hij manifesteert zich al meer dan 30 jaar als een waar podiumbeest en talloze muzikanten en groepen doen een beroep op deze wervelwind van creativiteit.

Ruben Hoeke
Ruben kun je plaatsen in het rijtje muzikanten die de Nederblues en Rock naar een hoger niveau hebben getild. Sinds zijn eerste optreden in 1992 tourt hij onafgebroken door Nederland, speelde op festivals in Denemarken, Duitsland, België, Estland, USA, Ierland, Luxemburg en Curaçao, bracht een tiental albums uit en betrad het podium met talloze nationale- en internationale topmuzikanten. Diverse media omschrijven Ruben als een ‘stergitarist van wereldklasse’ en ‘een van de grootste eigentijdse Nederlandse gitaristen’.