Candy Dulfer ‘Over saxofoon spelen’

MASTERCLASS INTERVIEW

De Flux en haar popschool organiseren een serie spraakmakende interviews met gevestigde artiesten die komen vertellen over hun instrument.

Een vakgenoot voelt Neerlands bekendste saxofoniste Candy Dulfer aan de tand inzake; tricks, licks, muzikale inspiratiebronnen, studeren, toffe sax modellen. Zeer informatief voor diegenen die al saxofoon (willen leren) spelen. Maar ook leuk voor diegenen die echt op ludieke wijze kennis willen maken met het meesterschap achter een instrument.

Over Candy:

Op 11-jarige leeftijd maakte ze haar eerste plaat met haar vader Hans Dulfer. In 1982 trad ze met haar band Own Cultivation op, op het North Sea Jazz Festival. Drie jaar later richtte ze haar eigen band op, de Funky Stuff. Vrij snel hierna trad ze regelmatig op voor radio en televisie..

In 1987 speelde Dulfer in het voorprogramma van Madonna in het Feyenoord-stadion in Rotterdam. Later vroeg ook Prince haar om op te treden in zijn voorprogramma voor zijn concerten in Nederland. Drie dagen voor het optreden zei Prince Funky Stuff onverwachts af. Na een boze brief van Candy, mocht ze een nummer met hem spelen, dat zo’n indruk op Prince maakte dat hij haar vroeg om met hem aan enkele projecten in de Verenigde Staten te werken. In 1989 maakte Dulfer enkele nummers met Dave Stewart, gitarist van Eurythmics.

Candy Dulfer had in 1990 een gastoptreden bij Pink Floyd op het festival “Live at Knebworth”. Ze speelde toen de saxofoonpartij in de nummers Shine on you crazy diamond en Money. In dat jaar verscheen een debuut soloalbum, getiteld Saxuality.

In 1993 verscheen het album Sax-a-go-go. De gelijknamige single werd op zondag 31 januari 1993 verkozen tot de allereerste megahit van de week op Radio 3 en leverde Dulfer opnieuw een top 10-hit op in de Nederlandse Top 40.. Het album werd in 1995 opgevolgd door ‘Big Girl’. Tussen al haar eigen activiteiten door speelde Dulfer opnieuw met grootheden als Prince en Van Morrison. Ook speelde zij mee op enkele Prince-producties en was ze te zien in de videoclip van de single Partyman (Prince). Het vierde studioalbum For the love of you zag in 1997 het levenslicht en bevatte bijdragen van o.a. Trijntje Oosterhuis en Berget Lewis.

In de navolgende jaren volgden de albums Girls night out, Live in Amsterdam en Right in my soul, met wisselend succes. Dulfers studioalbum ‘Candy Store’werd op 22 juni 2007 uitgebracht door haar nieuwe platenmaatschappij Heads up international, een van de toonaangevende hedendaagse jazzlabels ter wereld.